Mediekritisk Netværk havde for nylig 1-års fødselsdag! Det syntes vi, skulle fejres med en annonce i et større dansk dagblad, hvor vi kunne skabe opmærksomhed om det første års største bedrifter!
Det skete dog først efter et højst besynderligt forløb, hvor vi som kunde (Mediekritisk Netværk) blev nægtet at købe et produkt (annonce) – ikke af sælgeren eller dennes direktør, men ifølge dem af selve koncerndirektøren (de publicistisk ansvarlige).
For at nå bredest muligt ud til relevante danskere valgte vi nemlig i første omgang at kontakte Politikens annonceafdeling for at indrykke en annonce hos dem. Vi havde en god dialog med annoncekonsulenten, der mente, at Politiken godt kunne tåle generel mediekritik. Vi burde med andre ord ikke få problemer med at få den sobre annonce i avisen.
Politiken Annoncer og Mediekritisk Netværk blev derefter enige om både tryk og online-formater, og efter et par udkast blev følgende annonce indsendt til at udkomme i debatsektionen lørdag d. 29. marts 2025:
Samtidig skulle følgende bannerannonce vises på Politikens hjemmeside i forskellige formater:
Efter at annoncekonsulenten havde sendt den opad til godkendelse, fik vi dog en kort tilbagemelding om, at der var givet “nej til at bringe annoncen i avisen og på nettet”, uden nærmere begrundelse.
Det undrede os meget, da teksten er præcis og retvisende:
“Gennem et år har vi afdækket danske journalisters sponsorerede rejser til Israel, bekæmpet misinformation, afsløret redaktionel selvcensur, og dokumenteret systematiske ubalancer i dækningen fra Mellemøsten.
Det er på høje tid, at danske nyhedsmedier stopper hvidvaskning af Israels krigsforbrydelser og spørger sig selv, om de kan leve med at være medskyldige.”
Man kan næppe sætte spørgsmålstegn ved, at vi har afdækket danske journalisters sponsorerede rejser til Israel, bekæmpet misinformation, afsløret redaktionel selvcensur, og dokumenteret systematiske ubalancer i dækningen fra Mellemøsten.
Eneste mulige spørgsmål er derfor, om danske nyhedsmedier har hvidvasket Israels krigsforbrydelser og er medskyldige? Det mener vi at have dokumenteret er tilfældet gennem de nævnte aktiviteter, så det kunne vel ikke være de formuleringer, som Politiken stejlede over?
Ingen specifikke medier eller personer nævnes, og dermed er det ikke ærekrænkende. I værste fald er der tale om en, i vores øjne, veldokumenteret opfattelse, altså en værdidom, og kan derfor ikke som sådan anklages for at være falsk.
Vi bad Politiken om at begrunde afvisningen, men salgskonsulentens svar gjorde det ikke klart, hvem der havde truffet beslutningen, og hvad begrundelsen var.
Vi bad derfor om at tale med direktøren for Politiken Annoncer. Han fortalte efter let pres, at de kun meget sjældent må afvise annoncer, og at det er en beslutning, der tages på øverste publicistiske niveau. Det sker typisk på baggrund af indhold, der ikke kunne dokumenteres, og som Politiken derfor jf. Medieansvarsloven kan blive holdt ansvarlig for.
Medarbejderne var sågar trænet i at anmærke annoncer som “problematiske”. De havde dog ikke mulig for at angive, hvilket indhold i vores annonce kunne siges at være udokumenteret eller problematisk. Beslutningen om at afvise Mediekritisk Netværk som annoncør kunne dermed være baseret på en holdning fra en overordnet om, at Mediekritisk Netværk er problematisk.
Vi insisterede på ønsket om at købe en annonceplads af dem, og understregede, at vi var klar til at ændre indholdet. Direktøren medgav, at det kunne vi godt prøve, men at han desværre ikke kunne fortælle os, hvad der skulle ændres. Vi valgte derfor at slette al tekst i annoncen, der kunne tolkes som påstande. I stedet skulle annoncen handle udelukkende om Mediekritisk Netværks arbejde og ønsker til de danske nyhedsmedier:
Foruden beskrivelsen af vores eget arbejde var annoncen nu suppleret med en ny tekst:
“Vi mener, det må være på høje tid, at danske nyhedsmedier spørger sig selv, om de kan leve med at svigte deres forpligtelser til objektiv og nuanceret nyhedsdækning. Den danske befolkning fortjener bedre.”
Den nye tekst er svært at kritisere, understreget af de første to ord: “Vi mener”.
Seks timer senere kom svaret: “[Politiken] ønsker stadig ikke at optage annoncen, og det giver ikke mening at prøve med yderligere forslag”: Vi vil blive afvist uanset annoncens indhold. Telefonisk fik vi besked på, at selv en helt anden type annonce fra Mediekritisk Netværk heller ikke ville blive godkendt.
Med andre ord: Politiken ønsker slet ikke at have Mediekritisk Netværk som kunde; de har bandlyst os uden nærmere forklaring.
Årsagen er stadig uvis. Det giver dog det klare indtryk, at Politiken ikke bakker op om fri debat og kritik af danske nyhedsmedier. Vi har tidligere adresseret Politiken med velunderbygget kritik, f.eks. at Politiken nægter at rette faktuelt forkerte oplysninger i en faktaboks? Det oplagte spørgsmål er derfor, om Politiken ikke har lyst til kritik eller dialog?
Dagbladet Information, som vi også tidligere har kritiseret, har omvendt været mere lydhøre – eller bare pragmatiske – og ville gerne have vores penge.
Annoncen udkom hos dem lørdag d.12. april 2025 både på tryk og online:
